sunnuntai 22. syyskuuta 2013

Haaste

Romeon Anne Paimenet treenaa-blogista haastoi meidät :). Aika tiukkoja kysymyksiä muuten, jouduin oikein miettimään vastauksia :D.


1. Mieleen jäävin hetki koirien parissa (iloinen tai surullinen)
Tähän täytyy kyllä vastata, että Arcon reagointi Karin melanoomaan. Ja noita hyviä muistoja on paljon... Surullisen puolelle menee kun nuori koira sairastuu.


2. Ei mennyt kuin Strömsössä. Mitä, missä, kerro?
Oksin hihnakäveylyn opetteleminen. Ajattelin opettaa sen samalla systeemillä kuin vanhemmatkin eli kun hihna kiristyy, pysähdyn, koira löysää hihnan, kävelyä jatketaan. Mä jotenkin elin siinä luulossa, että tää hihna juttu on pies of cake mutta Oksin kohdalla ei kertakaikkiaan onnistunut. Mun käymissä koulutuksissa aina hoetaan, että jos edistystä ei tapahdu täytyy kouluttajan muuttaa omaa toimintaansa...joten nyt harjoitellaan koiran kävelemistä hihnassa niin että se palkataan oikeasta kävelypaikasta. Toimii :)


3. Mikä koira on tehnyt sinuun suuren vaikutuksen (ei tarvitse olla oma). Miksi?
Mä olen kyllä tosi vaikuttunut noista omista koirista joka päivä :). Mutta ehkäpä vanhempieni bordercollie Oko. Sen oppimiskyky on omaa luokkaansa, edistyminen eri asioissa koulutuksellisesti on päätä huimaava. Ei todellakaan ihme että ko. rotu jyllää kisoissa.

Samaten lapsuudenkaverini mopsiuros Rikke on tehnyt minuun vaikutuksen. Kylmäpäinen tyyppi, oli aina vapaana meidän alle kouluikäsiten leikissä pihoilla, metsissä, pyörälenkeillä jne.. Usein joutui nukenkorvikkeeksi makaamaan nukevaunuihin puettuna vauvan potkuhousuihin... Missä ihmeessä ne aikuiset oikein olivat...

4.Jos joutuisit valitsemaan terrierirodun, mikä se olisi?
Borderterrieri

5. Rotu, jota sinulla ei ole, mutta voisit tulevaisuudessa ottaa?
Nahkacollie. Ja asuinpaikasta riippuen jokin laumisrotu vahtikoiraksi. Mutta mun seuraavat koirat tulevat olemaan holskunarttu ja ehkäpä se kodinvaihtaja lyhytkarva holsku uros.

6. Monta koiraa on liikaa?
Vaikea kysymys, johon vaikuttaa moni asia (koirien ikä yms.) Meille viisi olisi liikaa...Kaksi koiraa on ideaali määrä.

7. Mitä lajia et haluaisi harrastaa koirasi kanssa vaikka koirasi soveltuisi kyseiseen lajiin hienosti? Miksi?
Meillähän ei varsinaisesti harrasteta mitään, joten otan tämän nyt sellaisena hypoteettisenä kysymyksenä :). Vaikka itselläni olisi suojeluun sopiva koira en lajia harrastaisi. Miksi? Mun mielestä siellä pääsääntöisesti pelataan sellaisilla koiran ominaisuuksilla, joita en omissa koirissani haluaisi yhtään vahvistaa. Lisäksi olen tavannut ko. lajia harrastaneita koiria joiden arkielään lajin harrastaminen on tuonut ikäviä piirteitä. Tässä pätee sääntö "et saa sitä mitä halua vaan sitä mitä vahvistat". Mun mielestä normi Ville Virtanen ei suojelukoiraa tarvi.

8. Jos koirasi olisi biisi, mikä se olisi? Perustelut.
Arco: Deep Purple "Perfect Straingers". Biisi on yhtä vaikuttava kuin koirakin ..."Do you remember..do you remember my name" :D
Kepa: Fredin "Nukke pieni" Kepa on niin söpö :). Kepan kohdalle laittasin myös parhaimman biisin jonka tiedän eli Kaliopi "Crno i belo".
Oksi: Oksista tulee ensimmäisenä mieleen Freemanin "Ajetaan me tandemilla". Biisissä ja Oksissa on jotakin samaa :D asenne ehkä. Oksi kyllä itse tykkää kovasti Teräsbetonin "Taivas lyö tulta"-biisistä, muutenkin se on kovasti Teräsbetoni fani- häntä vispaa tump,tumps kun kuulee niiden biisejä. Me ollaan varmaan harjoiteltu joitain juttuja noiden biisien aikana...

9. Koiraton elämä millaista se olisi? Onko sitä?
Mulla ei varmaan jatkossa tule olemaan koiratonta elämää mutta olen sitä mieltä että elämässä ei saisi olla mitään sellaista, josta ei pystyisi luopumaan. Mulla on elämässä osa-alue johon koirat eivät kuulu. Koirat ovat mulla erittäin hyvää vastapainoa työlle :)ja tuovat elämään positiivisia asioita.

10. Olet kasvattaja. Millaista koiraa kasvatat? Ominaisuudet, luonne, terveys. Mistä olet valmis tinkimaan, mistä et?
Olen sitä mieltä että jatkuva koiramäärän kasvu on pelottava ilmiö. Suurin osa koirista menee ihan tavistyypeille jotka haluavat koiran perheenjäsenksi, lenkkikaveriksi jne. Ja koska mulla kasvattajana olis tosi vaikea luopua pennuista :) ja vielä vaikeampaa jos joku koira joutuis joskus etsimään uutta kotia, niin kasvattaisin ominaisuuksiltaan simppelejä koiria, joita koulutettasiin operantisti ja positiivisella vahvistamisella. Terveys on koiran kannalta katsoen tärkein juttu, joten se olisi myös mulle tärkein juttu mistä en tinkisi. Heti käsikädessä tulisi luonne. Se on omistajalle usein tärkein juttu arkielämän kannalta. Ulkonäkö ei ole tärkeää koiralle (jos ei puhuta äärityypeistä) eikä se juurikaan vaikuta arkielämäänkään joten siitä voi tinkiä.

11. Romeo, Myy vai Moore sinulle ? Perustelut?
Jos mulla ei olisi noita jo olemassa olevia koiria niin Romeo, totta kai. Olen hoskufriikki :).
Katselin joskus Romeon luonnetestivideota, ja olin näkevinäni siinä samankaltaisia piirteitä ja käytöksiä kuin Arcollakin on. Elämä ilman tollaista koiraa on tylsää :D.
Mutta jos noiden sekaan, niin sitten Moore. Jos se pitäsi holskut ruodussa :). Myyn tyyppiselle harrastuskoiralle ei mulla olisi tilausta vaikka se varmasti ihana onkin :)

1 kommentti: